Unngå telefonsvindel - råd til eldre og deres pårørende

Unngå telefonsvindel - råd til eldre og deres pårørende

Du er kanskje ikke sårbar for telefonsvindel, men kan det være en annen historie for dine eldre venner, foreldre, onkler og tanter eller besteforeldre?

Eldre som benytter seg av teknologi og mobiltelefoner, er stadig mer utsatt for telefonsvindel. Dette kan føre til økonomisk tap og emosjonell belastning for de som blir utsatt for det. Derfor er det viktig at både eldre og deres pårørende er klar over hvordan de kan unngå telefonsvindel.

Aldri gi ut BankID-opplysningene dine

Svindlere kan være svært utspekulerte og overbevisende. Det viktigste rådet er å aldri gi bort BankID-opplysningene dine, uansett hvem som ringer eller sender e-post. Dette inkluderer også koden som du bruker for å logge inn.

Spør hvem som ringer og hvor de ringer fra

Politiet anbefaler å spørre hva vedkommende heter og hvor de ringer fra. Dersom de hevder å være fra en av oss i banken, kan du ringe direkte til oss for å bekrefte at personen er den de utgir seg for å være. Hvis du er usikker på om det er svindel eller ikke, så ikke ta sjansen. Det er bedre å være på den sikre siden.

Diskuter med en pålitelig person før du bestemmer deg

Man bør ikke føle seg tvunget til å ta beslutninger over telefonen og bør diskutere situasjonen med en pålitelig person før de bestemmer seg. Dette kan være en venn, et familiemedlem eller en bankansatt som du stoler på.

Konsekvensene av å dele BankID-opplysninger

Konsekvensene av å dele BankID-opplysninger kan være at svindlere får tilgang til bankkontoen din, tar ut penger eller tar opp lån og andre kreditter i ditt navn. Det er derfor viktig å være forsiktig og å ikke dele informasjon med noen du ikke stoler på.

Ikke føl deg dum

Hvis du har blitt svindlet, ikke føl deg dum. Svindlere er eksperter på å manipulere og bedra mennesker. Kontakt oss snarest slik at de kan hjelpe deg med å sikre kontoen din og redusere tapet ditt. 

 

Husk at det er bedre å være forsiktig enn å bli svindlet. Ta deg tid til å tenke gjennom situasjonen og ikke la deg presse til å ta beslutninger over telefonen. Snakk med pålitelige personer og følg rådene ovenfor, så kan du unngå å bli offer for telefonsvindel. 

 

5 svindelforebyggende tips

Ikke del sensitive opplysninger med svindlere som utgir seg for å være fra banken eller politiet. Hvilke av disse tipsene kjente du til fra før?
  • Vær oppmerksom på at svindlere kan utgi seg for å være politi eller bankansatte på telefonen. Ta deg tid til å dobbeltsjekke informasjonen og kontakt heller banken eller politiet selv for å verifisere at samtalen er ekte.
  • For å beskytte din egen sikkerhet, er det best å ikke logge inn på mobil- eller nettbank mens du snakker med en person på telefonen, uansett hvem det er.
  • Husk å ta deg tid til å tenke gjennom situasjonen før du handler på det som blir sagt på telefonen, blir sendt på melding/epost eller i sosiale medier.
  • Ikke la deg stresse av noen som presser deg til å handle umiddelbart, ta heller kontakt med noen du stoler på for å få en ny vurdering.
  • Vær forsiktig med å klikke på lenker eller åpne vedlegg i meldinger fra ukjente avsendere, da dette kan lede deg til en falsk mobilbank eller andre falske nettsteder.